Dukovany: Investice do energetické budoucnosti Česka
V pondělí 2. června proběhla na RHKB odborná debata, které se zúčastnili předseda vlády Petr Fiala, ministr financí Zbyněk Stanjura a člen představenstva skupiny ČEZ Tomáš Pleskač. Tématem bylo jedno z nejzásadnějších rozhodnutí pro budoucnost české energetiky – dostavba Jaderné elektrárny Dukovany. Celá debata byla velmi otevřená a bez přítomnosti médií.
O tom, že jde o téma, které rezonuje v regionu, svědčila nejen zcela zaplněná kapacita sálu, ale i velmi živá diskuse, která se rozproudila v závěrečné části programu.
Přítomni byli i náměstek hejtmana JMK Marek Sovka a členové Rady JMK Karel Podzimek a David Grund a za statutární město Brno náměstek primátorky Robert Kerndl.
Jádro – základ české energetiky
Diskuse se zaměřila na strategii zajištění stabilní a bezpečné dodávky energie. Česká republika nemá dostatek vlastních přírodních zdrojů, a proto se – jak známo – rozhodla vydat cestou jaderné energetiky. Ta má tvořit stabilní základ výroby elektřiny, který bude doplněný o obnovitelné zdroje a rychle regulovatelné zdroje, které vykrývají výkyvy ve spotřebě a posílí flexibilitu celého systému. Tento systém nahradí stávající uhelné elektrárny, které by měly být vypnuty nejpozději v roce 2037.
Soběstačnost jako nezbytnost
Jedním z klíčových témat byla energetická soběstačnost. Vzhledem k tomu, že přibývá států, které nejsou schopny pokrýt vlastní spotřebu, bude nákup energie v zahraničí čím dál složitější a ceny energií porostou. Právě proto je posílení domácích kapacit, jakými jsou Dukovany, považováno za strategickou nutnost.
Ekonomika projektu: Stát jako klíčový partner
Česko získalo na dostavbu Dukovan jednu z nejvýhodnějších nabídek na trhu, přesto by bez aktivní účasti státu nebyl projekt ekonomicky realizovatelný. Klíčovým nástrojem je smlouva o výkupu elektřiny, která zajišťuje garantovanou návratnost investice v horizontu 30 let. Bez této garance by nebylo možné zajistit návratnost projektu.
Tisíce pracovních míst a podpora regionu
Dostavba Dukovan bude mít i výrazný regionální dopad. Ve vrcholné části stavby se na ní bude podílet až 5 000 dělníků, kteří najdou zázemí v okolních městech a obcích. Projekt počítá také s rozšířením kompletní dopravní infrastruktury a zapojením zhruba 300 korejských inženýrů. Podle plánů by až 60 % subdodávek měly zajistit české firmy, ovšem pouze ty, které mají potřebné know-how a kapacitu. ČEZ disponuje kontrolními mechanismy, které tento podíl českým firmám zajistí.
A radostnou zprávou je, že tento týden byla podepsána smlouva s jihokorejským partnerem. V dalších diskusích na téma EDUII budeme pokračovat!