Environmentální audit dopravní infrastruktury

Aktualizováno
18. 2. 2025

Většina naší silniční sítě má velmi dlouhou historii a byla realizována v době, kdy aspekty životního prostředí nebyly natolik brány v potaz jako v současnosti.

Ministerstvo dopravy ČR proto doporučuje monitorovat dopady stávajících pozemních komunikací na životní prostředí, a to obzvláště v blízkosti prvků ochrany přírody s důrazem na aplikaci v rámci plánovaných rekonstrukcí. Vhodným nástrojem pro zpracování takového posouzení je Environmentální audit dopravní infrastruktury (EADI) schválený Ministerstvem dopravy ČR v roce 2021 pod názvem Metodika environmentálního auditu dopravní infrastruktury.

Projektové dokumentace nových staveb mají povinnost procházet procesem EIA, ale u mnohých staveb realizovaných v minulosti tato povinnost ještě zakotvená nebyla. Právě z tohoto důvodu je důležité provést environmentální audit před započetím projektových prací na opravy či modernizace.

Metodika ctí základní principy jako:

  • Preventivní charakter – EADI pomáhá vyhledávat problémová místa včas.
  • Praktické zaměření – Hodnoceny jsou vybrané problémové okruhy a výstupy auditu jsou zaměřeny na reálná opatření.
  • Efektivita zpracování – EADI se vyhýbá duplicitám v hodnocení. Jeho součástí tedy nejsou postupy, které jsou dnes již pravidelně realizovány, a tedy neosahuje (a) hodnocení vlivu na zdraví obyvatel, (b) hodnocení bezpečnosti silničního provozu, (c) hodnocení stavu silničních objektů, (d) situace v intravilánech obcí. EADI je zaměřen na složky, které nejsou dosud systematicky sledovány – především voda a půda, biota, krajina.
  • Respektování místních podmínek – EADI je koncipován jako otevřený systém, jehož základní metodické přístupy jsou vždy upraveny podle konkrétní místní situace.

Metodika definuje 14 nejzávažnějších rizikových faktorů životního prostředí ve vztahu k dopravě které jsou označeny jako klíčové problémové okruhy (KPO) na které je hodnocení zaměřeno. Využití metodiky je plně v souladu s požadavky Evropské komise a naplnění povinnost Do No Significant Harm (DNSH) v rámci Taxonomie EU.

Metodika byla zpracována Centrem dopravního výzkumu, v. v. i. a je zdarma ke stažení na tomto odkazu: https://shopcdv.cz/products/metodika-environmentalniho-auditu-dopravni-infrastruktury.

 

Sdílet článek prostřednictvím