Služby Executive Search/Headhunting.
Zprostředkování pracovníků na pozice TOP managementu, vysoce specializované a těžce obsaditelné, především v oblasti průmyslu.
www.fenixsearch.com
Na otázky dnes bude odpovídat jednatelka společnosti FENIX SEARCH s.r.o., paní Lucie Sedláčková.
Kde začala Vaše cesta na poli personalistiky?
V roce 2005 po studiu na VŠ, obor Sociální pedagogiky a profesní poradenství, jsem začala pracovat jako konzultantka v personální agentuře. Během 3 let jsem se zhostila vedoucích rolí v agentuře. Ty jsem dobře zúročila při samostatné činnosti, s kterou jsem začala v roce 2009. V roce 2012 jsem založila personální agenturu a dnes se věnuji zprostředkování pracovníků pro TOP management, vysoce specializované a těžce obsaditelné pozice. Oboru se odborně říká Executive Search nebo také Headhunting.
Proč jste si vybrala právě oblast průmyslu?
Brno je průmyslové město. Od roku 2005 obsazuji pracovní pozice převážně pro průmyslové, výrobní a strojírenské firmy. Postupem času jsem získala dost znalostí a zkušeností z těchto typů firem a nakonec se mi to stalo velkou devizou. Navíc mě například strojírenství velmi baví a snažím se v něm neustále vzdělávat.
Jak kandidáty vyhledáváte? Co hraje při jejich výběru nejdůležitější roli?
Toto je velké téma, zároveň mé know how a podstata mých služeb. Využívám standardní cesty jako je inzerce pracovních pozic, ale čím je pozice výjimečnější nebo komplikovanější, tím neotřelejší způsoby hledání využívám. Jde o sofistikované vyhledávání na sociálních sítích, internetu i přímé oslovování potenciálních kandidátů. Důležitou roli hraje síť kontaktů, kterou jsem budovala a stále rozšiřuji od té doby, co se v personalistice pohybuji.
Při výběru vhodného kandidáta hraje nejdůležitější roli vzájemné pochopení mezi mnou a zadavatelem. Musím mít možnost firmu poznat, pochopit její potřeby a požadavky na obsazovanou pozici. Další důležitý krok k efektivnímu headhuntingu je samotný výběr a vyhodnocení – technika provedení pohovoru, technika psychologického nebo odborného testování, které jsou samozřejmou součástí každého výběrového řízení.
Liší se Vaše práce od práce ostatních personálních agentur?
Ano, má práce je zaměřena na obsazování pozic v TOP managementu, vysoce specializovaných pozic a pozic, které je zpravidla dlouhodobě těžké obsadit. Jsou to takzvané „hard-to-fill jobs“. Tento typ obtížných pozic je moje doména. Nacházím vhodného kandidáta tam, kde firma nebo jiná personální agentura vyčerpaly všechny zdroje náboru. Zpravidla se nevěnuji pozicím střední nebo nižší úrovně.
Poskytuji zprostředkování služeb interim managera, outsourcing HR služeb nebo kariérní koučing pro kandidáty. Perličkou mezi službami je také stylistické poradenství pro kandidáty i veřejnost. Věřím, že během léta budeme moci tuto službu představit a spustit.
Co firmě spolupráce s vámi přinese?
Především úsporu času a úsilí. A to nejen proto, že celý proces náboru svěří do mých rukou. Navíc nastoupí "hotový" kandidát, který bude schopen vykonávat svou roli ihned. Riziko odchodu takového kandidáta je minimální, protože v rámci výběrového řízení využívám profesionální testovací techniky.
Poznamenala současná situace Vaši firmu?
Naštěstí nijak zvlášť. Někteří klienti sice pozastavili nábory nových pracovníků, jiní se ale nezalekli nebo fungovali dál. Pojala jsem tento „kritický“ čas na rozvoj obchodních aktivit a neustávala jsem v náborech. Zatím mohu prozradit, že jsem uzavřela partnerství s mezinárodní headhunterskou společností a stala se jejich partnerem pro Českou a Slovenskou republiku v oblasti poskytování Executive Search služeb.
Jak bude vypadat personální trh po Covid-19?
Na trhu práce bude - a snad už i je - dost živo. Skokově se objeví množství lidí, kteří budou hledat nové zaměstnání přičemž firmy své náborové aktivity utlumí. Celkově se budou společnosti chovat úsporně. Více než na expanzi se budou soustředit na vlastní stabilizaci, optimalizaci vnitřních procesů a tvorbu finančních rezerv. Zásadní změny pozoruji už nyní. Na trhu se objevují lidé takových profesí, kterých bylo v posledních letech jako šafránu. Byl o ně velký zájem a byli zaměstnaní. Sem počítám třeba procesní inženýry, CNC seřizovače, brusiče a tak dále. Práci budou hledat lidé z oboru gastronomie, turismu, kultury a služeb. Stejně tak se budou snažit najít uplatnění drobní živnostníci, kteří ukončili nebo přerušili živnost. Už teď přibývají nezaměstnaní z firem, které nemohly svůj provoz udržet, nebo byly oslabené již před epidemií, třeba automotive. Firmy, které budou nové pracovníky nabírat, si budou moci vybírat ty nejlepší, nejkvalitnější kandidáty. To je pozitivní efekt.
Vzestup zažijí firmy, které fungují„online“ – eshopy, logistické služby i potravinářství. Objeví se nové trendy v zaměstnávání, třeba home office se stane běžnou formou práce.
Máte nějakou nabídku či sdělení pro ostatní členy komory?
Pro členy RHK mám slevu na zprostředkování pracovníků ve výši 15 % při zadání objednávky do 15. 6. 2020. Firmám, které se ocitly v tíživé situaci vlivem krizových opatření, nabízím možnost konzultace zdarma s ověřeným Interim manažerem, nebo outsourcing HR služeb, tedy komplexní zastoupení interních personálních činností firmy.
Prozradíte, co považujete za Váš největší úspěch?
Umístění v TOP10 žebříčku malých a středních firem v letech 2017 a 2018 v rámci soutěže RHK Brno. Také to, že firma letos slaví 8 let existence a za tu dobu se podařilo vybudovat její dobré jméno a udělat kus poctivé práce. Našli jsme práci již více než 500 lidem.
Co Vám udělalo největší radost v poslední době?
Radost mi udělalo to, jak Česká republika zvládla nástrahy koronavirové epidemie. Přestože se objevuje spousta „ALE“ k postupu vlády a tak dále, nic to nemění na tom, že jsme prokázali obrovskou vlnu solidarity, pochopení a tolerance. Právě díky tomu neměla pandemie u nás tragický scénář. V osobním životě mi udělal radost dvouměsíční nucený karanténní pobyt na chalupě v Jeseníkách. Byl to čas zklidnění a vyhodnocení toho, co je v životě opravdu důležité.
Děkuji za tuto příležitost a přeji vám pevné zdraví a jen dobrá rozhodnutí.