Firma PRAMOS, a.s. je významný český výrobce plastových a hliníkových oken a dveří. Jedinečnost firmy spočívá zejména ve vlastním vývoji a extruzi plastových profilů pro výrobu oken. Díky tomu může firma už více než 25 let vyrábět a montovat kvalitní a opravdu česká plastová okna a dveře. www.pramos.cz

RZELINKA Na otázky dnes bude odpovídat předseda představenstva společnosti PRAMOS, a.s., Radomír Zelinka

Jak vlastně vznikla myšlenka vyrábět okna? Pokud vím, jste původně zemědělský podnik.

Ano, první myšlenka na vznik plastové výroby se datuje už do roku 1991, kdy se hledaly možnosti, jak se vypořádat se závazky z transformace JZD. V roce 1992 se postavila výrobní hala a v roce 1993 se začaly vyrábět první profily a okna. Začátky byly velmi těžké, ale po roce 1995, kdy došlo k založení akciové společnosti PRAMOS, se situace začala postupně otáčet a od roku 1997 společnost pravidelně dosahuje velmi dobrých výsledků.

Z jakého důvodu bych si měla vybrat právě Vámi vyrobená okna?

Základním materiálem pro výrobu oken jsou plastové profily. Použitý materiál a síla stěn plastových rámů rozhoduje o kvalitě, trvanlivosti a spolehlivosti celého okna. Určitě nechcete, aby se Vám okno po pár letech zkroutilo, drhlo při otvírání anebo naopak netěsnilo. PRAMOS má, na rozdíl od ostatních výrobců oken v Česku, plnou kontrolu nad kvalitou okna od návrhu, přes výrobu až po montáž.

Jaké další komodity v rámci Vašich firem vyrábíte?

PRAMOS nevyrábí okenní profily jen pro sebe, ale prodává je i jiným výrobcům oken zejména v Maďarsku a na Slovensku. Dále vyrábíme odpadní PVC trubky a trubky pro vrtané studny. Provozujeme svoji vlastní pekárnu, stravovací provoz a společenský sál. Sesterská firma ZEMAX se v rámci holdingu věnuje živočišné a rostlinné zemědělské výrobě a provozuje Vinařství Maryša s kolekcí špičkových vín.

Poznamenala současná situace Vaši firmu?

Samozřejmě že ano. Všichni jsme tušili, že dříve či později nějaká krize musí přijít. Takový rychlý nástup ale nečekal nikdo. V druhé polovině března a dubnu jsme zaznamenali pokles poptávky v řádu několika desítek procent. Firma je nastavena svým počtem lidí na určitý objem produkce. Při jejím poklesu je potřeba rychle reagovat. Podpory od státu jsme zatím nevyužili, snažíme se spíše pomoci si sami, hledáním nových zákazníků a nových prodejních kanálů. Důkazem toho je třeba i tento rozhovor.

Domníváte se, že se český či evropský trh po epidemii Covid-19 změní?

Každá krize je výzva. Je to příležitost k tomu dělat věci efektivněji a lépe. Po několika letech konjunktury a rozvoje v našem oboru se dá očekávat větší tlak na cenu, ale i na kvalitu. Trh se zřejmě vyčistí, odpadnou ti, kteří to nemyslí vážně a poctivě.

Máte nějakou nabídku či sdělení pro ostatní členy komory?

Ano, máme. Chtěli bychom touto cestou oslovit i ostatní firmy a nabídnout jim naše aktuálně volné výrobní kapacity pro výrobu oken. Můžeme nabídnout velmi rychlé dodací termíny, odklad splatnosti a v neposlední řadě velmi zajímanou akční cenu. Řada mých přátel z komory už okna od naší firmy má. Budu moc rád, pokud se k nim přidají i další.

Co považujete za Váš největší úspěch?

Největším úspěchem pro mne je bezesporu to, že PRAMOS je velmi stabilní a zdravá firma. Okna a dveře jsme začali vyrábět před 25 lety. Od té doby se řada věcí změnila, jedno ale stále zůstává. Děláme to tak dobře, jako bychom to dělali sami pro sebe. Z úcty k tradici, kterou jsme začali, aby tady po nás zůstalo něco pořádného.

Co Vám udělalo v poslední době největší radost?

K letošnímu výročí značky PRAMOS jsme ve firmě hledali nový slogan, který by naši společnost lépe vystihoval. Mám velkou radost z toho, že se při tomto hledání celý kolektiv semknul a že jsme jeden z návrhů nakonec skutečně vybrali a začneme ho co nevidět používat. PRAMOS – Okna inspirovaná lidmi. Chceme dát všem vědět, že v našich oknech se na jedné straně odráží práce a úsilí všech zaměstnanců a na druhé straně se v nich zobrazují požadavky a přání našich zákazníků. Chtěli jsme ukázat, že jsou určeny skutečným lidem a že chceme naplňovat svoji vizi: Vyrábět okna tak dobře, jako bychom si je dělali sami pro sebe!

To vypadá, že Vám dělá radost jen práce ve firmě. Co na to doma?

Máte pravdu, vypadá to tak. Ve firmě trávím spoustu času a na rodinu a odpočinek už někdy nezbývá čas. Ale radost si dovedu udělat i doma, to se nebojte. Zrovna teď jsem si koupil nové elektrokolo, abych vyjel i na ty nejvyšší kopce!

Díky za rozhovor a ať se Vám i celé firmě daří.

Generální partner:

DRFG Investiční skupina logo2018              czech fund

Naši partneři

logo brno3 logotyp jihomoravsky  generali logo   kooperativa orez logo-komora   verygoodies   
ndb logo     logo DevelopmentAid main large size