Naše strategické projekty

Enterprise Europe Network

een bez textu

Více

Life Sciences 4.0

LS4 2 web

Více

Bezplatné IT vzdělávání

Akademie kybernetické bezpečnosti 300 x 250 px1

Více

Centrum mezinárodního obchodu

RHK CMO

Více

INDUSTRY CLUSTER 4.0

IC 4.0 final

Více

Vážení členové,

rád bych Vám podrobněji představil jednu z aktivit RHK Brno. Jedná se o ADAX, Fond firemního nástupnictví. Záměrem tohoto fondu je udělat z dobrých, zejména lokálních firem, skvělé globální firmy a míří na zhodnocení minimálně 12 % ročně. Výnos akcií však není omezen a při dobrém řízení firem může být přes 20 % ročně.

Věříme, že firemní nástupnictví je klíčovým tématem pro budoucnost české podnikatelské sféry. V současné době čelíme situaci, kdy první postkomunistická generace podnikatelů pomalu končí svou kariéru, a řada z nich nemá v rodinách nástupce. To představuje zásadní výzvu pro udržitelnost a kontinuitu podnikání. Aktuální sociální a ekonomické trendy navíc zdůrazňují potřebu efektivního a promyšleného řešení nástupnictví. Mnoho podnikatelů bude proto v blízké budoucnosti hledat cesty, jak předat svou firmu, ať už prostřednictvím prodeje externím investorům nebo v kombinaci s managementem v rámci MBO (Management Buy-Out).

ADAX Fond firemního nástupnictví nabízí řešení této výzvy – pružnost, expertízu a finanční prostředky, které mohou usnadnit hladký přechod vlastnictví a podpořit další rozvoj firem.

Až do této chvíle lze text považovat za běžné marketingové sdělení. Možná obecně pravdivé, ale určitě ne mnoho říkající o praktické podstatě. Podívejme se tedy na první příběhy investovaných firem a případně i plány se společnostmi, které chceme koupit ještě do konce tohoto roku.


TANY

Na webu se dočteme následující:

Když jsme v červnu 2022 převzali Tany, tradičního českého výrobce tavených sýrů z Nýrska, firma procházela obdobím stagnace, přestože měla nevyužitý potenciál. V náročném období, které bylo zkomplikováno i globálními politickými a energetickými výzvami, jsme implementovali radikální manažerské a operativní změny. Razantními kroky, od přehodnocení dodavatelských smluv po vytvoření nového marketingového oddělení, jsme dokázali změnit zápornou bilanci firmy a dosáhnout měsíc co měsíc pozitivního finančního výsledku. Díky tomu se nám podařilo zvýšit roční tržby, což nám umožní investovat do zvýšení výrobní kapacity o 25 %. Mimo to, plánujeme stavební úpravy v expedičním portu a vytvoření efektivní marketingové strategie. Tyto kroky nejen posílí naši pozici na trhu, ale také umožní další obchodní rozvoj, jelikož jsme již téměř dosáhli limitu naší výrobní kapacity.

Co to však znamená v číslech?

Rok             Tržby        EBITDA

2021             145             10           (nákup společnosti)

2022             180                4          (reorganizace)

2023             300             45           (plný výkon, jedná se o odhad)

Co máme v plánu s takto pěkně se rozvíjející firmou? Víme, že výrobní možnosti jsou na limitu kapacit a máme dvě možnosti:

     1. postavit novou výrobní halu v Nýrsku
     2. spojit se s firmou, která má nevyužité výrobní kapacity.

Zvažujeme obě možnosti a příští rok bude pro firmu Tany zlomový. Chceme zásadně navýšit výrobní potenciál a využít exportní možnosti, které se nabízejí především v Africe.


CM Trade

Na webu se dočteme následující:

„Od roku 2005 se CM Trade Via etablovala jako dynamická společnost specializující se na potřeby alergiků a astmatiků. S našimi značkami ProAlergiky.cz a PreAlergikov.sk jsme se stali lokálními leadery a naše dvojitá distribuční strategie od maloobchodu k velkoobchodu nám umožňuje efektivně obsloužit širokou škálu zákazníků. Vstup investora ADAX Fondu firemního nástupnictví v červnu 2022 nám umožnil rozšíření týmu odborníků i zrychlení a automatizaci. Prošli jsme významnými změnami, včetně certifikací, rebrandingu a rozšíření na nové trhy. V roce 2023 jsme dosáhli značného růstu, s plánovaným nárůstem maloobchodních tržeb o 13 %. Naším dalším krokem je fúze se společností Boneco CR a rozšíření na slovenský a maďarský trh. Naše vizionářské plány směřují k tomu, aby CM Trade Via zůstala na čele trhu a nadále nabízela inovativní řešení pro alergiky a astmatiky.“

Co to však znamená v číslech?

Rok             Tržby        EBITDA

2021             60                  8           (nákup společnosti)

2022             56                  6           (reorganizace)

2023             72                  8           (dokončení reorganizace, jedná se o odhad)

2024             90                 12          (plný výkon, konzervativní plán +50%)

Minulé roky byli pro internetové obchody složité. Po „dobrých Covidových“ sezónách přišel všeobecný propad. CM Trade je však více expertní systém pro alergiky než běžný internetový obchod. Rozhodli jsme se také pro zásadní kroky - výměnu eshopu za progresivní Kentico a změnu organizace vyskladňování.

Do konce roku 2023 chceme koupit menší firmu s podobným sortimentem a začlenit do našeho systému. Vše trvalo trochu déle, ale v roce 2024 budeme stát na startovní čáře, připravení na plný výkon včetně expanze do zahraničí.

Uvažujeme také o zajištění větší efektivity procesů nákupem eshopu s jiným sortimentem. Jsme ve velmi pokročilých jednáních s firmou Zebra Stores (sportovní zboží), kde v součtu bychom mohli do pár let dosáhnout rozumných 200 mil tržeb a 20 mil. EBITDA.


Ekobal

Společnost, která se zabývá výrobou papírových ekologických obalů. Zatím má zákazníky především v České republice a její digitální vyspělost je na slabé úrovni.

Věříme, že po reorganizaci, digitalizaci a zavedení globálnějšího systému obchodu můžeme dosáhnout několikanásobného růstu.

Co by to mohlo znamenat v číslech?

Rok             Tržby        EBITDA

2023             80                17           (nákup společnosti)

2024             90                10           (reorganizace)

2025             130               26          (plný výkon)

2026             200               35           (+ noví zákazníci v Evropě)

Jsou to vše pouze plány? Jistě, ale podložené zkušeností s podobnými provozy, cenovou analýzou evropské konkurence a předpokladem, že levnější plastové kelímky z Číny brzy zmizí. Zvláště poslední předpoklad je stejně významný, jako pravděpodobný. Vzhledem k tomu, že dnes je z Číny drtivá většina plastových kelímků, uděláte si sami představu o obchodním potenciálu.


Cílová společnost 1

Společnost, která se zabývá dodávkami nepřetržitých zdrojů napájení a to jak bateriových úložišť, tak motor generátorů (UPS).

Společnost operuje především na českém trhu. Po uvedených řešeních je však potávka globální. Zdůrazňuji slovo řešení, nejedná se o jednoduchou dodávku baterií, ale systému, který musí odpovídat zákaznické specifikaci.

Co by to mohlo znamenat v číslech?

Rok             Tržby        EBITDA

2023             140                35           (nákup společnosti)

2024             140                35           (reorganizace a globalizace)

2025             230                50           (částečný výkon + noví zákazníci)

2026             300                70           (plný výkon)

Jsou to pouze plány? Jistě, ale jsou podložené přicházejícím novým vedením, které mělo prokazatelné výsledky v zahraničí. Opět se jedná o penetraci evropského trhu a expanzi především do Afriky. Proč Afrika? Je to jednoduché, všude, kde je nestabilita distribuční sítě jsou podobné systémy velmi žádané. Dnes výpadky dodávek elektrické energie znamenají výpadky komunikace, mnohdy ohrožení života a skoro se dá říci, že i obliba vládnoucí garnitury je na elektřině závislá.

Konkurence v této oblasti není malá, ale věříme českým inženýrům a světovým obchodníkům. Obojí máme připraveno.

Bohužel nemáme na akvizici 100% společnosti dostatek financí. Obchodní příležitost je však daná v nějakém čase a proto jsme se dohodli na finančním partnerství a budeme kupovat společnost půl na půl. Je to určitě lepší varianta než přijít o obchod, na kterém pracujeme již téměř rok. Nijak nás to netrápí, protože podstatné je, že budeme moci realizovat náš záměr, který nám připadá dostatečně atraktivní i pro dva.


Pokud jste dočetli až sem, tak je to velmi potěšující. Je třeba mít na paměti, že bez RHK Brno by podobný projekt nikdy nevznikl, což mimo jiné platí i o dalších jejích aktivitách.

Znovu vám také zopakuji, proč celý projekt vznikl – jedná se především o kultivaci podnikatelského prostředí. Máme celou řadu aktivit, které jsou ale využívány velmi mizerně. Rozhodli jsme se proto ukázat, že pokud využijete expertiz našich týmů, tak můžete dosáhnout skvělých výsledků. Jak jinak dokázat relevantnost tvrzení, než tím, že to prostě uděláte.

Každá z koupených firem potřebuje audit digitalizace, kybernetické bezpečnosti a obchodu. Každá firma tedy potřebuje návštěvu našich klastrů IC4.0, NSMC a odborníků na mezinárodní obchod. Neuděláme to sice za vás, ale dáme vám implementační doporučení, které vám ukáže možnosti zlepšení.

No a pokud si myslíte, že již žádné novinky nepotřebujete a stačilo by vám zhodnocení vašich prostředků o 12 a více % ročně, pak firmu prodejte do fondu Adax, vezměte si částečně kupní cenu v akciích a máte klid. Nebo investujte své volné prostředky do fondu Adax!

No, teď to vlastně úplně nepůjde, protože jsme zastavili prodej akcií do konce roku 2023. Můžeme vám však nabídnout konvertibilní půjčku do uvedeného data za 12% s tím, že konverze 30.6.2024 na akcie třídy A bude provedena pouze nominálem a úroky dostanete vyplaceny.

Důvod je jednoduchý. Zhodnocení akcií fondu do konce března 2024 (finanční rok fondu, kdy se přeceňují aktiva) bude přes 100%. Takové zhodnocení nebude pořád a nechceme, aby investoři měli potom nereálná očekávání, případně se uchylovali ke spekulaci.

Přeji vám úspěšné podnikání a věřte, že RHK je tu pro vás.

Ladislav Chodák
Předseda představenstva

Kontaktní osoba:
Ing. Libor Kejda
e-mail: Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.
tel: 532 194 912

Výhody členství

Proč se stát členem komory

Podpora obchodu

Vaše čísla jenom porostou, pokud zůstanete s námi

Vzdělání a poradenství

Proaktivní vzdělávání posune Vás i Vaše zaměstnance

Networking

Na našich akcích získáš ty nejlepší kontakty

Zůstaňte v kontaktu

Formulář se odesílá, počkejte prosím...

Vaše soukromí je pro nás důležité. Jestliže se chcete dozvědět více o našich zásadách při ochraně osobních údajů, přečtěte si zde.

Generální partner:

DRFG Investiční skupina logo2018              czech fund

Naši partneři

logo brno3 logotyp jihomoravsky  generali logo  logo-komora   verygoodies    ndb logo
logo DevelopmentAid main large size