Film o firmě je obvykle synonymem pro video, které nepotřebujete vidět. A možná i díky tomu, že v členské fimě ASIO si je vedení tohoto handicapu vědomo vznikl film, který tuto ale i mnohé další zvyklosti o firemních filmech popírá.
„Když nás současné vedení oslovilo s tím, že firmu čeká třicetileté výročí, ke kterému by zakladatelům chtěli zosnovat překvapení tak, jak ho znají z našich prací, věděli jsme, že bude sranda,“ říká režisér a spoluautor scénáře Petr Němec z kreativní skupiny The Momenters. Mimochodem The Momenters jsou nezávislí filmaři, kteří tvoří dokureality videa v nichž se překvapuje, prankuje i dojímá. „My jen nastavíme kulisy, sestavíme scénář, ovládneme scénu a pak necháme protagonisty, kteří nemají ani tušení, že se právě stávají ústřední postavou, žít jejich příběh,“ říká producent této skupiny Petr Hašek.
„V případě ASIA jsme měli tu skvělou možnost si na firemní hodnoty sáhnout. Vedení nám po vzájemné domluvě pomohlo zosnovat interview se zakladateli, v němž jsme pod záminkou natáčení úplně jiného videa dostali odpovědi, které určili další scénář a které nám zároveň ‚vysvlíkli firmu do naha‘,“ komentuje dál přípravu celého projektu Němec.
Začalo tak vznikat dílo, které spojuje dvě dějové linky. Sportovní – hokejovou a firemní. Právě sport totiž formoval oba zakladatele lídra českého trhu na poli čištění vody. Příběh sportovních hodnot, které se takřka v plné míře přenesli do firemní kultury je divákovi servírován i díky autentickým rozhovorům se zaměstnanci firmy, kteří – pro tento film typicky – neměli tušení, proč a vlastně ani pořádně o čem si s filmaři povídají. Ve filmu jsou totiž použité především ty pasáže z rozhovorů, kterým se u filmu říká před klapkou, tedy takové momenty, kdy se všichni tváří, že se vlastně ještě netočí.
Jestli je ovšem na tomto filmu něco překvapivého, pak je to rozuzlení celého příběhu. Aniž by o tom pochopitelně kterýkoliv z protagonistů měl tušení, nasměřovali filmaři hlavní tečku filmu na zápas národního hokejového mužstva. „Zápas nároďáku jsme si vysnili jako ideální dějiště závěrečné scény. A i díky tomu, jaký příběh okolo zakladatelů ASIA Karla Plotěného a Oldy Pírka je, nám výrazně pomohl hokejový svaz. Mohli jsme tak celé hale předvést, jak to vypadá, když se věci dělají srdcem,“ spojleruje závěr celého filmu hlavní kameraman „momentrů“ Martin Handrla.
Michal Plotěný, jeden z jednatelů současného vedení ASIA k tomu dodává: „Pro nás bylo celé natáčení jeden velký zážitek. A nutno říct, že mnohdy i adrenalinový. Já osobně jsem vlastně po celou dobu připrav byl v nervech, aby se nic neprozradilo. Nikdo nesměl nic vědět, aby překvapení vyšlo přesně tak, jak jsme ho s filmaři naplánovali. Zároveň ale bylo fascinující sledovat, jak na hodnoty, na kterých firma právě díky Karlovi a Oldovi stojí vidí někdo z venku – a že pro někoho dalšího tyto hodnoty něco znamenají.“
Pokud tedy máte rádi silné příběhy českých firem, které si prošlapali cestu poctivou prací a zároveň máte rádi překvapení, pak právě film Sportovní duch jako firemní hodnota bude dobře strávená půlhodina.
Článek převzat z firemního webu společnosti ASIO.